Prowadzenie działalności handlowej w Internecie to obecnie najprostsza droga, by w krótkim czasie rozwinąć swoją firmę. Sklep online założyć może praktycznie każdy, również osoby, które nie dysponują dużym kapitałem ani przestrzenią magazynową. Ze względu na przepisy dotyczące ochrony danych osobowych wiąże się to jednak z koniecznością dopełnienia kilku formalności. Co może ułatwić implementację RODO w sklepie online?
RODO a handel online – o czym trzeba pamiętać?
Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, które weszło w życie w połowie 2018 roku, nakłada na każdą osobę przetwarzającą takie dane szereg istotnych obowiązków. Właściciel sklepu internetowego z racji prowadzonej działalności staje się taką osobą, bowiem klienci sklepu powierzają mu pakiet swoich danych, w tym nazwiska, adresy zamieszkania czy adresy mailowe.
By nie narazić się na potencjalnie dotkliwe kary, musi on zarządzać danymi klientów w taki sposób, by nie powstały wątpliwości co do legalności ich przetwarzania. Ma tu znaczenie jasna polityka prywatności, uzyskanie niepodważalnej zgody od użytkownika strony, a także wdrożenie zabezpieczeń, które uniemożliwią dostęp do danym niepowołanym osobom.
Znaczną pomocą w tym zakresie może być odpowiednie doradztwo prawne (adres strony), dzięki któremu wprowadzone zostaną rzetelne, skuteczne rozwiązania. Przedsiębiorca musi mieć całkowitą pewność, że kroki, które podejmuje, są wystarczające, by nie mierzyć się w przyszłości z potężnymi problemami z prawem.
Korzystanie z doradztwa prawnego – mądre zabezpieczenie
Jedną ze specyficznych cech wspomnianego wyżej Rozporządzenia jest indywidualny charakter, jaki powinny posiadać wprowadzone przez administratora danych środki zabezpieczające. Co za tym idzie, właściciel sklepu online nie może sięgnąć do treści Rozporządzenia po gotowy schemat postępowania w swoim przypadku.
Konieczna będzie jego adaptacja na potrzeby danego biznesu, co wiąże się ze żmudnymi poszukiwaniami właściwych informacji w gąszczu przepisów prawnych. Nie każdy przedsiębiorca znajdzie na to czas, zwłaszcza, jeśli będzie to od niego wymagało uzyskania zasobu zupełnie nowej wiedzy. Dlatego w tym przypadku pomoc kompetentnego doradcy prawnego może okazać się nieoceniona.
Doradca specjalizujący się w problematyce branży e-commerce z łatwością skonstruuje zestaw potrzebnych dokumentów, które staną się podstawą do zarządzania danymi osobowymi na stronie sklepu. Co więcej, kontakt z tego rodzaju specjalistom może też pomóc przedsiębiorcy w wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości, na które trudno znaleźć odpowiedź bez wykształcenia w danej dziedzinie.